Information v.33

Hejsan grannar!

Efter en ”smått” regnig sommar (än lever hoppet!) så börjar snart höstsäsongen. För oss i styrelsen så handlar det om att påbörja budgetarbetet för 2024 samt att knyta ihop säcken när det gäller den övergripande förvaltningen. När det gäller det sistnämnda så har vi under vår/sommar tagit in offerter och diskuterat olika lösningar som bäst passar vår förening. Vi hoppas att vi snart kan ha det på plats.

I övrigt:

Brf Spinnaren har en hemsida!

Om ni går till www.brf-spinnaren.se så kan ni se den första versionen av vår hemsida! Så här långt är det ganska innehållsfattigt, men vi får bygga ut det efterhand framöver.

Det som är planerat är mer generell information om föreningen och området, samt mer information till er medlemmar (trivsel- och ordningsreglerna, länk till bopärm, etc). Om ni har förslag på innehåll så är det bara att höra av sig till antingen styrelsen (allmän fråga), eller till webbansvarig.

Obehörig parkering

Det har hänt ett par gånger att obehöriga står på vår parkering. Om det händer så ställ er inte på någon annan medlems plats utan i första hand ställ er på vägen och lämna en lapp på bilen som står på er parkering. Vi har dessvärre ingen möjlighet att ge böter eller få bilar bogserade, men om det blir ett större problem så ska styrelsen se över vad det finns för alternativ. Så även om styrelsen inte kan göra något åt själva felparkeringen i dagslägen, så meddela oss gärna om det händer er, så vi är medvetna om problemets utbredd.

Sätt inte upp egna skyltar på era parkeringar! Alla parkeringar är uthyrda och privata och det skapar bara förvirring om parkeringsplatserna är olika markerade.

Parkeringsavtal

Vi har ett nytt parkeringsavtal. Under de kommande dagarna kommer vi att lägga två original i era brevlådor. Skriv under båda två och lägg föreningens exemplar i Malin Eliassons brevlåda (4-1302).

Parkeringskö

Det finns medlemmar som önskar hyra mer än en parkeringsplats. Så om man inte använder sin parkering i dagsläget, så finns möjlighet att hyra ut till annan medlem tills vidare, eller för en specificerad period. Notera att det inte är tillåtet att själv hyra ut sin parkeringsplats i andra hand, utan detta ska administreras av föreningen, via styrelsen, så att det kan säkerställas att alla lägenheter är garanterad en plats om så önskas och att det inte existerar några avtal vid sidan av.

Laddstolpar

Ni som har laddstolpe har säkert märkt att det varit lite strul med kvalitén. Enligt North Projects, som installerat boxarna, har det varit komponent-problem i en serie av Zaptecs boxar. Ni som har problem ska ta upp detta med North Projects själva då styrelsen inte har något att säga till om bortom administreringen av p-platserna. Meddela gärna styrelsen om ni har problem dock, för vi vill gärna förstå hur utbrett problemet är.

Odlingslådorna

Det är roligt att se att såpass många av er har valt att använda odlingslådorna! (Eller att någon av er valt att använda flera lådor 😊). Det har verkligen växt mycket! I slutet av säsongen får ni gärna berätta för styrelsen hur ni har tyckt att det fungerat.

Som ni kanske har märkt så är lådorna numera numrerade. Detta ska göra det lättare för oss att administrera dem för att se vilka som är lediga. Ser ni att det finns lediga lådor som ni vill använda, kontakta styrelsen. Men tänk på att alla medlemmar har rätt till en låda i början av varje säsong.

Några av er har nämnt att det ni odlat har försvunnit under mystiska omständigheter. Detta är med största sannolikhet områdets djurliv. Det kan vara värt att sätta upp ett litet nät omkring smaskiga grönsaker och knoppar nästa säsong. Det behöver väl inte nämnas att man inte plockar av varandras skördar.

När växtligheten börjar vissna och se tråkig ut så är det snart dags att rensa ut. Detta ska alltså inte slängas i sopkärlen utan ska lämnas som trädgårdsavfall på ÅVC. Diskutera gärna med era grannar om ni vill synka och passa på att slänga samtidigt. Om ni vill att styrelsen ska sätta ett datum för gemensam sak, ge gärna förslag.

Men tänk på att det är ok att odla året runt, så länge det hålls efter. 

Huvudavstängning för lägenhetens vatten

Vi har installerat öppningsbara lås på de dörrar i trapphusen som huserar kranar för att stänga av enskilda lägenheters vatten. Om ni behöver stänga av vattnet av någon anledning så är det där ni gör det. Kranarna är tydligt märkta med respektive lägenhetsnummer. Om ni undrar något eller vill ha en genomgång, kontakta styrelsen.

Inglasning av balkonger

Intresset för inglasning av balkong var lågt, och ärendet är bordlagt. Det ska dock nämnas att även om intresset varit högre hade det varit en ganska liten chans att få igenom bygglovet. Områdets detaljplan går ganska långt gällande vad som är tillåtet och inte.

Information om GDPR samt blankett för medgivande

Vi har lagt information om hur vi hanterar personuppgifter i er brevlåda. Det finns även en blankett för medgivande för sådant som inte faller under föreningens kärnverksamhet. På samma blankett kan ni även fylla i om ni vill, och kan, hjälpa föreningen med era kunskaper och erfarenheter. Notera att detta inte innebär att ni måste vara med i styrelsen, utan bara att ni kan vara en resurs i föreningen för rådfrågning gällande er kompetens.

Ifylld blankett läggs i Jan Almqvists brevlåda. 4-1301.

Det var allt för den här gången!

-Styrelsen